1. Care sunt etapele unei aplicații pentru un număr scurt de SMS?
Odată înscrisă pe platformă, aplicația ta este verificată de echipa picdebine.ro. Dacă este cazul, echipa noastră va cere informaţii şi documente suplimentare, astfel încât aplicația să fie completă și să aibă cât mai mari șanse de succes.
Mai departe, aceasta este trimisă spre jurizare. Picdebine.ro îți va transmite rezultatul jurizării și îți va oferi un număr scurt pentru campanie. Se încheie un contract între ARC şi organizaţie şi vom monitoriza împreună desfăşurarea campaniei conform proiectului înscris pe platformă.
2. Organizația poate cunoaște identitatea donatorilor?
Pentru campaniile one time (unice), donatorii sunt anonimi. Pentru campaniile recurente, numărul de telefon al donatorilor recurenți prin SMS poate fi cunoscut doar dacă aceștia comunică acceptul de a fi contactați de către organizație.
Ținând cont de faptul că donatorii recurenți investesc lunar în programele organizației, există o procedură prin care donatorii care doresc acest lucru, pot fi contactați.
Etapele pentru contactarea donatorilor sunt:
-
La cererea organizației care desfășoară o campanie de atragere de donații prin SMS recurent, integratorul tehnic trimite un mesaj SMS tuturor donatorilor. În acest mesaj, sunt înștiințați că organizația ar dori să îi contacteze pentru a le mulțumi pentru donație și li se oferă posibilitatea de a opta să nu fie contactați.
-
Organizația primește lista cu numerele de telefon ale donatorilor care și-au dat acordul că pot fi contactați
-
Organizația este obligată să ceară și consimțământul verbal pentru convorbire, chiar de la începutul acesteia.
-
Dacă donatorul decide să ofere datele sale de contact (nume, adresă poștală, adresă de email), organizația le poate colecta DOAR în scopul comunicării cu donatorul și cu condiția respectării legislației în privința protecției datelor cu caracter personal.
Trimiterea de mesaje de cerere a permisiunii și răspunsurile prin SMS ale donatorilor implică niște costuri de minim 0.04 eur+TVA/donator și de maxim 0.10 eur+TVA/donator, în funcție de existența sau nu a răspunsului prin SMS al donatorului.
Toate aceste etape și costuri vor fi evidențiate în contractul dintre organizație și platformă.
3. Care este durata maximă a unei campanii de atragere de fonduri prin SMS?
Durata maximă pentru care se poate obține un număr de SMS pentru donații one time este de trei luni, cu posibilitatea de a prelungi campania cu încă trei luni. Prelungirea se acordă în următoarele condiții:
-
organizația trimite cerere de prelungire cu cel puțin două săptămâni înainte de finalul perioadei inițiale a campaniei;
-
în perioada inițială de campanie a ajuns la cel puțin 50% din obiectivul financiar al campaniei de SMS, înscris în aplicație;
-
cererea de prelungire este însoțită de un plan media pentru perioada pentru care se cere prelungirea.
Campania de atragere de fonduri prin SMS recurent se încheie atunci când au rămas mai puțin de 200 de donatori care nu s-au dezabonat SAU când campania înregistrează sub 200 de donatori recurenți, oricând pe parcursul campaniei, începând cu a patra lună de campanie
Pentru campaniile de donații pentru cazuri individuale, numărul este alocat pentru maximum o lună. Dacă ai ajuns mai devreme la suma menţionată în campanie, numărul de SMS se va închide, acesta fiind alocat altei persoane care are nevoie.
4. Când ajung banii donați la organizație?
Banii donaţi în campaniile one time ajung la organizaţie după colectarea lor de la utilizatorii reţelelor de telefonie mobilă. Vor exista transferuri în tranşe, pe măsura colectării sumelor. Prima tranșă, de aproximativ 80%, dar nu mai mică de 50% va fi virată la maxim 70 de zile de la încheierea campaniei, restul de aproximativ 20% va fi virată la cel mult 5 zile lucrătoare de la primirea sumei în contul ARC.
Pentru campaniile de donații recurente, plățile se fac lunar, pe măsură ce contravaloarea donațiilor ajunge de la companiile de telefonie mobilă la ARC.
Pentru cazurile individuale
Banii vor ajunge în aproximativ 3 luni de la încheierea campaniei de SMS. Banii vor fi transferaţi în contul bancar al persoanei bolnave în baza unui contract de donaţie semnat între organizaţia care a alocat numărul de SMS şi pacient sau reprezentantul acestuia, numai după ce se face dovada necesarului de bani cu acte justificative (ex: facturi sau bonuri de plată către clinică/spital, transport, cazare etc.).
Puteți folosi banii adunați în campanie numai în scopul declarat, și anume pentru cheltuieli medicale cu tratarea persoanei pentru care se derulează campania.
În cazul în care din diverse motive (s-a găsit un tratament care costă mai puțin decât suma menţionată în campanie, intervenţia chirurgicală sau tratamentul necesar au fost realizate în România, s-au strâns mai mulți bani decât a fost menţionat inițial în campanie, s-au găsit fondurile necesare prin alte mijloace, pacientul s-a vindecat etc.), suma nefolosită va fi alocată de organizația-gazdă către un caz similar care are nevoie de bani pentru plata unor tratamente medicale sau intervenţii chirurgicale ce nu pot fi efectuate în România.
5. Ce informații sunt disponibile despre campanii?
Informații despre campaniile active sau cele încheiate sunt disponibile pe platforma picdebine.ro, incluzând numărul de SMS-uri primite, cauza pentru care s-au primit, ce urmează să se întâmple cu banii strânşi şi/sau ce s-a întâmplat deja în urmă campaniei (impactul asupra beneficiarilor campaniei).
6. Se aplică TVA la donațiile prin SMS?
Dacă eşti utilizator de servicii postplatite (pe bază de abonament), la donaţie nu se aplică TVA. Pe factură, donaţiile vor apărea într-o secţiune de costuri cărora nu li se adaugă TVA. Dacă eşti client prepaid al reţelelor Digi Mobil, Orange sau Telekom Romania Mobile, TVA a fost reţinut la achiziţia creditului, iar atunci când faci o donaţie, din cont este retrasă suma de 2, 4, 5 sau 10 euro.
În cazul utilizatorilor de cartelă Vodafone, suma retrasă din credit este de 1,61 euro, 3,22 euro, 4,025 euro, respectiv 8,05 euro iar restul până la 2, 4, 5, respectiv 10 euro, reprezentând valoarea TVA-ului, este transferată de Vodafone ONG-ului beneficiar.
7. Când și cum aflu câte SMS-uri a primit organizația mea?
Poți afla în timp real, pe pagina de campanie de pe picdebine.ro, câte SMS-uri a primit proiectul organizației tale. În plus, vei primi rapoarte lunare defalcate pe reţelele de telefonie de pe care au fost trimise.
8. Fiecare SMS trimis înseamnă o donație?
Există şi cazuri în care costul donaţiei nu este încasat de către operatorul de telefonie mobilă, aşa-zisele cazuri de „rău platnic". Deşi este vorba despre o proporţie mică (maxim 5%), pot exista mici diferenţe între numărul de SMS-uri primite şi numărul efectiv de donaţii încasate.
9. Care sunt costurile pentru folosirea platformei?
Costurile nu vor depăși 10% din valoarea donației.
De exemplu, dintr-un SMS de 2 euro se vor reține:
- 0,01 euro mesajul de mulțumire trimis donatorului
- 0,156 euro + TVA costuri de operare ale companiilor de telefonie mobilă și ale integratorului tehnic
- 1,8008 euro, suma direcționată cauzei.
Dintr-un SMS de 10 euro se vor reține:
- 0,01 euro mesajul de mulțumire trimis donatorului
- 0,556 euro+TVA la 10 euro costuri de operare ale companiilor de telefonie mobilă și ale integratorului tehnic
- 9,434 euro suma direcționată cauzei.
*Pentru cazuri individuale și dezastre naturale nu se percepe nicio taxă de operare.
În afară de costurile evidențiate mai sus, costurile cu platforma picdebine.ro sunt de 250 euro/campanie onetime și nu depind de numărul de donații prin SMS din campania respectivă.
10. Care este factorul care duce la succesul unei campanii de atragere de donații prin SMS?
Din experienţa organizaţiilor româneşti şi străine care au derulat astfel de campanii, s-a observat că mediatizarea campaniei la nivel naţional este cel mai important factor pentru succesul acesteia. De aceea, recomandăm ca propunerea de campanie să aibă un plan de mediatizare cât mai amplu şi realizabil (de dorit să existe şi contracte de parteneriat media ataşate propunerii).
11. Care sunt criteriile de jurizare ale unei aplicații înscrise pe platforma picdebine.ro?
-
organizaţia şi cauza propusă au şanse relativ mari să mobilizeze fonduri printr-o campanie de SMS (cauza este de interes general şi sensibilizează donatorii individuali);
-
proiectul are şanse să genereze o schimbare pe termen lung în viaţa unor persoane/în anumite domenii (sănătate, mediul înconjurător, etc.). Acolo unde este cazul, organizaţia poate să identifice căile pentru a susţine activităţile pe termen lung;
-
organizaţia are capacitatea de a ajunge la un număr mare de donatori individuali (cauza afectează un număr mare de oameni; organizaţia activează la nivel naţional, regional sau într-o comunitate largă; organizaţia are purtători de imagine);
-
grupurile ţintă sunt interesate de cauza propusă;
-
grupurile alese au capacitatea şi deschiderea de a face donaţia propusă;
-
grupurile de donatori potenţiali sunt suficient de bine segmentate şi descrise;
-
organizaţia are experienţă în atragerea de fonduri din comunitate – un loc special ocupându-l experienţa în campanii vizând donatorii individuali;
-
organizaţia are experienţă relevantă în lucrul cu beneficiarii propuşi şi, acolo unde este necesar, are personal calificat şi servicii acreditate; activităţile de campanie incluse în cerere sunt descrise clar şi detaliat;
-
planul din cerere este corelat cu capacitatea şi potenţialul organizaţiei (inclusiv scrisoare din partea directorului executiv în care acesta îşi asumă resursele pe care le acordă);
-
realismul rezultatelor asumate din perspectiva corelaţiilor cu segmentul de donatori abordaţi, metoda de atragere de fonduri şi numărul estimat de donatori;
-
vizibilitatea organizaţiei (măsura în care organizaţia a dezvoltat legături constante cu grupuri din comunitate – canale media, parteneri în proiecte, rețele sociale), scrisori de parteneriat sau recomandare din partea reprezentanţilor media, media plan detaliat pentru perioada de timp pentru care solicită alocarea numărului;
-
există un plan media sau de promovare a campaniei coerent şi realist (Planul media va conține informații cu privire la parteneriatele media pentru promovarea campaniei pe perioada desfășurării acesteia: nume instituție media (radio/tv), nume publicație, social media. Pentru fiecare canal media se va completa tipul (spot, articol, postare, etc), frecvența difuzării/postării, ore difuzare. Aceste informații vor fi cuprinse într-un tabel.);
-
organizația are în curs de semnare parteneriate/contracte relevante cu instituţii media;
-
mesajul campaniei şi canalele de comunicare propuse sunt eficiente, iar organizaţia are experienţă în utilizarea acestora;
12. În cât timp, de la cerere, primesc numărul de SMS?
Toți partenerii din platforma picdebine.ro fac eforturi să primești numărul de SMS cât mai repede. În primul rând, trebuie să te asiguri că aplicația este completă și că ai o campanie media cât mai bogată.
Înscrierile de proiecte se pot face oricând, ținând cont de faptul că este nevoie de o perioadă de cel puțin 3 săptămâni de la înscriere la acordarea numărului scurt. Ține cont că numerele de SMS pentru donație pot deveni funcționale numai în datele de 1 sau 15 ale lunii (excepție zilele libere oficial și de weekend).
13. De ce informații e nevoie pentru a înscrie un proiect pe platformă?
Pentru înscrierea pe platformă a proiectului va fi nevoie de trei tipuri de informaţii:
-
Informaţii generale despre organizaţie (descriere, istoric, conducere, transparenţă etc.),
-
Informaţii despre capacitatea organizaţiei de a atrage resurse din comunitate
-
Informaţii despre campania de atragere de fonduri prin picdebine.ro.
14. Cum pot primi un număr scurt de SMS?
Ca să primești un număr scurt, trebuie să urmezi următorii pași: verifici eligibilitatea organizației și proiectului pentru care vrei să strângi fonduri prin sms. Dacă aplicația este eligibilă, atunci îți creezi un cont pe picdebine.ro. După ce contul este validat de către un administrator ARC, trebuie să completezi câmpurile solicitate în formularul de înscriere (aplicație).
15. Se pot strânge fonduri pentru cazuri individuale (adulți/copii bolnavi) prin platformă?
Platforma picdebine.ro pune la dispoziție numere de SMS, pentru cazurile individuale de copii și de adulți cu boli grave, care au nevoie de tratamente medicale sau intervenții chirurgicale în străinătate. Aceste campanii vor fi scutite de plata tuturor costurilor.
Campaniile de donații prin SMS pentru cazuri individuale pot fi desfășurate prin partenerii noștri, după cum urmează:
-
PENTRU COPII – Fundația Ringier (www.ringierfoundation.ro) prin programul Ajută copiii!, desfășoară campanii de donații prin SMS, la care poate contribui și cu promovare media în publicațiile trustului de presa Ringier;
-
PENTRU COPII – Fundația Mereu Aproape (pentru mai multe detalii accesați http://fundatiamereuaproape.ro/)
-
PENTRU COPII – Asociația Salvează o inimă (pentru mai multe detalii accesați: https://salveazaoinima.ro/)
-
PENTRU COPII – Asociația Speranță pentru România (pentru mai multe detalii accesați: https://www.sperantapentruromania.ro/)
-
PENTRU COPII - Asociația Împreună pentru Bubu (pentru mai multe detalii accesați: https://impreunapentrububu.ro/)
-
PENTRU ADULȚI- Asociatia M.A.M.E. (http://asociatiamame.com/activitate/donatii-sms)
-
PENTRU ADULTI- Asociația Speranță pentru România (pentru mai multe detalii accesați: https://www.sperantapentruromania.ro/)
Organizațiile vor încerca, în ordinea cererilor primite, să asigure accesul cât mai multor cazuri la această metodă de a atrage fonduri pentru a salva viețile copiilor și adulților care au nevoie de intervenții pe care nu și le pot permite altfel.
Pentru a accesa numere de SMS pentru donații: e nevoie ca persoana bolnavă sau reprezentanții săi să contacteze organizațiile partenere și să le transmită:
-
Prezentarea cazului (incluzând acte medicale doveditoare); Organizația va face un plan media de promovare a numărului de donație prin care se vor atrage donațiile. Planul media trebuie să conțină prezența în emisiuni TV și radio și/sau difuzarea de spoturi TV și radio care să prezinte cazul și numărul de SMS de donație.
DIGI Mobil, Orange România, Telekom Romania Mobile și Vodafone România, Asociația pentru Relații Comunitare, Syscom Digital și toate organizațiile partenere acordă acest serviciu gratuit pentru colectarea donațiilor menite să salveze viețile oamenilor grav bolnavi.
16. Se pot strânge fonduri pentru situații de dezastru/calamitate prin platformă?
Platforma poate fi folosită pentru colectarea de fonduri în cazurile unor catastrofe/dezastre. Pentru că este o situaţie specială, aceste campanii vor fi aprobate în regim de urgenţă şi vor fi scutite de plata tuturor costurilor.
17. Cine are acces la platformă?
-
Organizaţii neguvernamentale active în unul din domeniile enumerate mai jos:
-
Organizaţii ale cultelor, exclusiv pentru proiecte care vizează domeniile enumerate la următoarea întrebare;
-
Organizaţii sportive (exclusiv de amatori);
-
Organizaţii de tineret;
-
Instituţii nonprofit din domeniul culturii şi al educaţiei;
-
Spitale şi alte instituţii medicale care desfăşoară campania prin intermediul unui ONG
-
Asociaţii profesionale şi de afaceri
18. Care sunt domeniile pentru care se pot strânge fonduri prin platforma picdebine.ro?
-
Sănătate (renovarea/dotarea de spitale şi centre medicale care oferă servicii specializate gratuite, centre de îngrijire paliativă, servicii medicale gratuite pentru categorii sociale vulnerabile, acţiuni de tratament gratuit şi de socializare pentru cei care suferă de boli cronice/grave etc.);
-
Educaţie (acces la educaţie pentru categorii defavorizate, prevenirea abandonului şcolar, îmbunătăţirea sistemului de educaţie, sprijinirea copiilor/tinerilor talentaţi, cercetare, inovare, perfecţionare etc.);
-
Intervenţie în situaţii de dezastre şi calamităţi naturale: acordarea de ajutoare materiale şi alimentare pentru sinistraţi, ajutoare pentru reconstrucţia clădirilor, infrastructurii de transport, de apă, energie şi de asistenţă medicală;
-
Servicii sociale şi de reintegrare pentru categorii defavorizate (copii, bătrâni, familii sărace, familii fără locuinţă, persoane cu dizabilităţi etc.);
-
Protecţia drepturilor copiilor: prevenirea abandonului familial, copii dispăruţi, respectarea drepturilor copilului (la viaţă, la integritate fizică şi psihică, la educaţie, la informaţie etc.);
-
Protecţia mediului şi a biodiversităţii (exceptând dezastre şi calamităţi naturale), protecţia animalelor;
-
Advocacy pentru cauze de interes public;
-
Artă şi cultură;
-
Drepturi civile ale omului, drepturi cetăţeneşti, inclusiv ale minorităţilor;
-
Sport pentru amatori;
-
Tineret;
-
Programe de antreprenoriat social.
19. Care sunt criteriile de eligibilitate pentru organizații, ca să poată să-și înscrie proiectul pentru un numărul scurt de SMS?
-
Organizaţia pentru care aplici trebuie să fie înregistrată legal în România
-
Organizaţia îşi desfăşoară activitatea în România; dacă proiectul pentru care se strâng fonduri se desfășoară în altă țară decât România, organizația trebuie să aibă cel puțin un proiect de anvergură similară, desfășurat cu succes în țara respectivă
-
Organizaţia trebuie să aibă cel puțin un raport anual publicat recent (pe site-ul propriu, alte platforme sau evenimente de lansare a raportului anual)
-
Organizaţia trebuie să aibă pagină web şi prezență consistentă și constantă pe rețelele de social media;Organizaţia sau coordonatorul are minim 2 ani de experienţă relevantă şi a desfăşurat un proiect şi o campanie de strângere de fonduri cu succes.
-
Există cel puţin o persoană care poate coordona campania şi comunicarea cu donatorii potenţiali, cu mass media şi cu echipa picdebine.ro.
-
Solicitarea este trimisă cu cel puţin trei săptămâni înainte de data la care se doreşte începerea campaniei de donaţii SMS, ținând cont că numărul se activează în datele 1 sau 15 ale fiecărei luni (excepție zilele libere oficiale și de weekend);
-
Cauza pentru care se dorește strângerea de fonduri prin donaţii SMS este una dintre cauzele enumerate mai sus.
-
Organizaţia solicită alocarea numărului pentru un proiect specific, nu pentru organizaţie în general.
Organizațiile care vor să aplice pentru o campanie recurentă de donații prin SMS, trebuie să îndeplinească și următoarele criterii:
-
demonstrează că lucrează cu numere mari de donatori individuali (cel puţin 1000), trebuie să aibă un soft de gestionare a donatorilor, plan de comunicare cu donatorii individuali şi instrumente de comunicare cu donatorii individuali;
-
pot răspunde telefonic și pe email, cel puțin în timpul orelor de program, la întrebările donatorilor pe toată durata campaniei de donații (inclusiv după perioada de recrutare). În afara orelor de program, mesajele donatorilor trebuie înregistrate, iar donatorii trebuie să fie contactați pentru un răspuns în primele 8 ore lucrătoare.
20. O organizație poate strânge, în cadrul aceleași campanii, donații de 2, 4, 5 sau 10 euro?
O campanie poate primi mai multe numere scurte de SMS, de exemplu, pentru donații de 2, 4, 5 sau 10 euro. În mod normal, un al doilea număr se acordă după ce campania a pornit și mobilizat un număr mare de donatori.
21. Care este valoarea unei donații?
Valoarea unei donații prin SMS este de 2, 4, 5 sau 10 euro, în funcție de opțiunea organizației care desfășoară campania de atragere de fonduri.