Donație prin SMS
1. Ce fel de donații prin SMS pot să fac?
Există mai multe tipuri de donații prin SMS: singulare sau recurente, cu valoare de 2, 4, 5 sau 10 euro. Cele singulare presupun că donația ta se va întâmpla o singură dată, iar cele recurente sunt lunare.
2. Cum pot să donez lunar?
Poți dona lunar 2, 4, 5 sau 10 euro, trimițând la numărul asignat organizației, un SMS gratuit cu textul precizat de organizație pentru care ai optat. Numerele sunt valabile în rețelele Digi Mobil, Orange România, Telekom România Mobile și Vodafone România.
Din acest moment, donația ta se va efectua automat, în fiecare lună, până când vei decide să nu mai donezi.
Exemplu: ai trimis textul de abonare în data de 1 a lunii. Astfel, în fiecare lună, în data de 1, vei fi taxat cu suma pe care ai optat să o donezi. Dacă trimiți textul de donație în data de 31, vei fi taxat în una din datele: 28, 30 sau 31 ale lunii.
3. Ce se întâmplă dacă am scris greșit textul?
Dacă ai trimis textul greșit, vei primi un mesaj, care va preciza că donația nu a putut fi efectuată și te va invita să reiei procesul.
4. Cum pot opri donațiile lunare?
Poți opri donația oricând, trimițând codul de abonare plus cuvântul STOP la numărul scurt la care te-ai abonat. De la momentul trimiterii mesajului respectiv, nu vei mai fi taxat pentru donații lunare.
Dacă ai uitat codul campaniei puteți intra pe platforma picdebine la secțiunea Campanii active. Dacă nu reușești, contactează organizația pentru care ai donat sau pe noi, echipa picdebine a ARC, la numărul de telefon (40) 264 406 388.
ATENȚIE: după ce ai făcut donația (adică ai trimis deja SMS-ul), nu există posibilitatea de a o anula. Însă donația poate fi oprită începând cu luna următoare.
*COD este cuvântul pe care l-ai folosit la prima ta donație.
5. Pot dona de pe o cartelă prepaid?
Da, poți dona de pe un serviciu preplătit. Valoarea donației va fi dedusă din creditul existent până în momentul în care trimiți SMS pentru oprire. Dacă într-o lună nu ai credit suficient, donația nu se efectuează și se va încerca luna viitoare, la data prestabilită.
6. După o întrerupere, cum pot relua donațiile lunare?
Poți relua oricând donațiile lunare, trimițând din nou codul campaniei pentru care dorești să donezi prin SMS, la numărul asignat organizației. Dacă ai uitat codul campaniei poți intra pe platforma picdebine.ro la secțiunea Campanii active.
7. Cum pot afla ce s-a întâmplat cu banii donați de mine?
În mesajul de mulțumire primit de la organizație imediat după ce ai donat, vei găsi un număr de telefon la care poți suna să ceri orice informație despre organizația pentru care ai donat și despre activitățile acesteia. Mai mult decât atât, organizațiile sunt dornice să te cunoască, să îți mulțumească și să te informeze în legătură cu impactul donației tale.
În majoritatea cazurilor, vei primi un SMS în care organizația îți va cere acordul să comunice cu tine. Dacă vei fi de acord cu această opțiune, organizația te va suna și te va ține la curent cu activitățile ei.
8. Donația mea poate să fie anonimă?
Donația ta este și rămâne anonimă până în momentul în care tu comunici datele personale către organizația pentru care ai donat. În urma unei donații prin SMS, îți vor putea cere datele de contact DOAR organizațiile care sunt autorizate ca Operator de date cu caracter personal de către autoritățile competente. Platforma picdebine.ro va verifica această autorizare înainte de a te întreba dacă dorești să iei legătura cu organizația.
Atenție! Ca donator, ai următoarele drepturi:
-
Dreptul să optezi ca organizația către care donezi să nu te contacteze.
-
Dreptul de a cere ștergerea datelor tale din baza de date a organizației atunci când îți dorești acest lucru.
Donație prin Debit Direct
1. Ce sunt donațiile prin debit direct?
Donaţiile prin debit direct sunt o formă de donaţie repetitivă şi constantă, prin care o persoană optează să realizeze lunar o donație fixă, prin debitarea automată a contului bancar, la o dată prestabilită, cu posibilitatea de a fi întreruptă oricând, la solicitarea sa.
2. Ce costuri presupune pentru mine donația prin debit direct?
Din contul tău se va debita suma exactă pentru care ai optat să donezi, care ajunge întreagă la organizația aleasă. Pentru donaţie nu ți se va percepe niciun comision.
3. Întreaga sumă pe care o donez va ajunge la organizație?
Da, întreagă suma pe care o donezi va ajunge la organizaţia pe care dorești să o susţii. Ulterior, organizaţia va achita costurile sistemului care face posibilă donaţia prin debit direct: costurile de transfer al banilor, comisioane bancare, emiterea instrucţiunilor de debitare, întreţinerea platformei, costuri de comunicare ARC-organizaţie şi ARC-bancă, sesiunile de instruire pentru organizaţie etc.
Organizaţia va plăti pentru toate serviciile din cadrul platformei de donaţii prin debit direct o sumă echivalentă cu 6% din valoarea totală a donaţiilor.
De asemenea, pentru donatorii care nu sunt clienți BCR, BRD, BT, ING, Raiffeisen, UniCredit, fiecare încercare de debitare va costa organizația 0,45 lei în plus, față de cei 6% menționați mai sus.
4. Ce se întâmplă dacă am un comentariu sau o reclamaţie?
Dacă ai solicitări, comentarii, sugestii sau reclamaţii te poți adresa direct organizaţiei pe care dorești să o susții sau echipei picdebine.ro a Asociaţiei pentru Relaţii Comunitare. În momentul înscrierii în Programul de donaţii prin debit direct, fiecare organizaţie va pune la dispoziţia donatorilor un număr de telefon, o adresă poştală şi o adresa de email la care pot fi contactate.
Noi, cei de la ARC, prin picdebine.ro, tratăm cu foarte mare seriozitate toate solicitările, comentariile, sugestiile sau reclamaţiile venite din partea donatorilor înscrişi în Programului de donaţii prin debit direct. Dacă dorești să ne contactezi, poți să o faci la numărul 0264-406388 sau pe adresa de e-mail de la secțiunea contact.
5. Cum știu că formularul de donație prin debit direct este autentic și că sistemul este sigur?
Formularele de donaţie prin debit direct sunt tipărite într-un număr limitat de exemplare şi sunt înseriate. Formularul pe care reprezentantul organizaţiei ți-l dă spre completare trebuie să fie tipărit pe hârtie autocopiativă în 3 exemplare, să poarte însemnele organizaţiei şi să aibă serie şi număr.
Persoana care îți solicită să completezi un formular de donaţie prin debit direct trebuie să aibă un ecuson de identificare cu datele organizaţiei, să poarte echipament cu însemnele organizaţiei (tricou şi/sau şapcă), să aibă o mapă cu formulare personalizate (formularele sunt tipărite într-un număr limitat de exemplare, pe hârtie autocopiativă în 3 exemplare, vor purta însemnele organizaţiei şi vor avea serie şi număr).
Sistemul nu poate fi fraudat datorită elementelor de siguranță enumerate mai sus. De asemenea:
-
parcursul formularelor este strict și bine definit
-
doar organizaţiile acceptate în sistem pot beneficia de donaţii prin debit direct, iar aceste organizaţii sunt selectate cu rigurozitate
-
entităţile din cadrul programului de donaţii prin debit direct (organizaţii, Asociația pentru Relații Comunitare, băncile partenere) sunt operatori de date cu caracter personal autorizaţi de care Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal
-
informaţia este transmisă între entităţi pe canale securizate
6. Există un cod de conduită?
Noi, cei de la Asociaţia pentru Relaţii Comunitare prin picdebine.ro, promovăm standarde ridicate în ceea ce priveşte metodele de colectare de donaţii şi de prelucrare de informaţii şi colaborează doar cu organizaţii care le respectă. Astfel, noi, ARC, încheiem Contractului de colaborare cu fiecare dintre organizaţiile care doreşte să atragă donatori prin debit direct. O anexă a acestui contract este reprezentată de „Codul de conduită în campaniile de atragere de fonduri prin debit direct”. Acceptarea Codului de conduită de către reprezentantul organizaţiei semnifică faptul că şi angajaţii implicaţi în campania de atragere de donaţii prin debit direct adera la acest cod.
Codul de conduită reglementează: conduita profesională, instruirea fundraiserilor, alegerea locaţiilor, protecţia datelor şi relaţia dintre organizaţie şi fundraiseri.
7. Care este rolul ARC în sistemul de donații prin debit direct?
Noi, ARC, am creat, împreună cu 6 bănci, sistemul de donaţii prin debit direct în România şi lucrăm să facilităm accesul organizaţiilor la acest mecanism durabil de atragere de fonduri. Noi avem rol în jurizarea proiectelor şi în acordarea de sprijin organizaţiilor în ceea ce priveşte planificarea și organizarea unei campanii de donații prin debit direct.
Noi construim şi gestionăm bazele de date cu donatorii şi plăţile făcute de aceştia, emitem instrucţiuni de debitare, comunicăm cu băncile şi cu organizaţiile pentru soluţionarea erorilor, colectăm fondurile de la bănci şi facem apoi transferul fondurilor colectate către organizaţia pentru care au optat donatorii.
De asemenea, ne asigurăm de transparenţa în adunarea şi cheltuirea fondurilor colectate prin donaţiile prin debit direct, publicând în raportul anual și pe platforma www.picdebine.ro rezultatele campaniilor de atragere de fonduri şi rezultatele proiectelor pentru care s-au atras fonduri.
8. Pot să fac pe loc o donație în bani pentru organizație?
Reprezentanţii organizaţiilor care cer donaţii prin debit direct nu au voie să ceară sau să primească sume de bani numerar.
9. Care este parcursul formularului completat de mine?
Odată strânse de la donatori, formularele ajung la organizaţie. Aceasta colectează toate formularele, face un proces verbal de predare-primire între fundraiser şi organizaţie şi apoi le trimite prin curier, în cel mai scurt timp, dar nu mai târziu de 48 de ore de la semnarea acestora, către noi, echipa picdebine.ro a Asociaţiei pentru Relaţii Comunitare. Noi vom procesa și trimite formularele către băncile la care donatorii au cont.
10. Există posibilitatea să completeze altcineva formularul în locul meu?
Reprezentanţii organizaţiilor care îți cer în stradă completarea formularelor de donaţie prin debit direct au obligaţia să verifice faptul că persoană care completează şi semnează formularul o face în nume propriu
De aceea, ei îți vor cere un act de identitate şi se vor asigura că nimeni altcineva nu semnează în numele tău un formular de donaţie.
11. Ce date cu caracter personal le este permis fundraiserilor să le solicite donatorilor?
Pentru a susţine o organizaţie sau o cauză înscrisă în Programul de donaţii prin debit direct, o persoană trebuie să completeze, în Contractul de sponsorizare şi în Mandatul de debitare directă, DOAR următoarele informaţii:
-
date de identificare ale donatorului: nume şi prenume, CNP, adresa, oraş, număr telefon, adresa de e-mail
-
date privind donaţia: suma maximă pe care doreşte să o doneze lunar, codul IBAN din care se va face debitarea sumei
-
semnătură donator
După completarea celor două documente, fundraiserul îți va solicita actul de identitate pentru a se asigura împreună cu acesta că datele înscrise în Contract şi Mandat sunt corecte şi complete. În acest mod, fundraiserul verifică şi faptul că persoana care a completat şi a semnat formularele a făcut acest lucru în nume propriu.
Mandatul este făcut pentru o perioadă nelimitată, însă donatorul va putea să rezilieze contractul în orice moment va dori, fără niciun cost. Mandatele Non-SEPA, făcute pentru banca Unicredit, sunt semnate pentru o perioadă standard de cinci ani.
Contractul de sponsorizare şi Mandatul de debitare directă sunt înseriate şi tipărite pe hârtie autocopiativă, iar după completarea și semnarea lor, tu vei primi un exemplar din fiecare document. Dacă ai cont deschis la UniCredit, formularul tău va ajunge prin poștă la adresa ta, după ce va fi verificat de bancă.
Fundraiserul NU îți va solicita:
-
donaţii în bani
-
copie după documente
-
informaţii legate de card
-
date care privesc situaţia financiară
-
semnarea altor documente în afară de Contractul de sponsorizare şi Mandatul de debitare directă etc
Toate documentele colectate de fundraiseri şi informaţiile din acestea sunt administrate în siguranţă şi se respectă confidenţialitatea lor.
Noi, cei de la ARC, şi organizaţiile care atrag fonduri prin campanii de debit direct ne obligăm să respectăm legislaţia şi reglementările legale în vigoare privind protecţia datelor cu caracter personal. Noi și organizațiile suntem certificați că operatori de date cu caracter personal de către Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal.
Noi, echipa ARC, şi organizaţiile beneficiare ale donaţiilor ne angajăm că nu vom vinde, nu vom închiria şi nu vom face disponibile datele donatorilor în niciun alt fel către alte entităţi. Angajaţii entităţilor care vor avea acces la datele cu caracter personal ale donatorilor vor adera la „Codul de conduită în campaniile de atragere de fonduri prin debit direct” şi vor semna o clauză de confidenţialitate.
12. Când și în ce condiții pot să încetez să donez?
Poți decide oricând că nu mai dorești să donezi prin debit direct. Pentru ca din contul dumneavoastră să nu mai fie debitată lunar suma, trebuie să anunţi banca unde ai cont, organizaţia căreia îi donezi sau ARC. Cu noi poți lua legătura la adresa de email din secțiunea Contact sau la numărul de telefon 0264-406388. Este suficientă anunţarea unuia dintre cei trei parteneri privitor la încetarea donaţiei.
13. Pot să schimb cuantumul donației?
Cuantumul donaţiei poate fi schimbat oricând la cererea ta. Acest lucru se poate întâmplă fie prin completarea unui nou mandat de donaţie, fie prin anunţarea băncii, direct de către tine, prin mijloacele stabilite de comun acord cu banca.
14. Ce se întâmplă dacă nu am suficienți bani în cont la momentul debitării?
Dacă ai în cont mai puţini bani decât suma pe care ai ales să o donezi sau dacă nu ai bani în cont la momentul respectiv, contul nu poate fi debitat. ARC va încerca însă debitarea la data următoare.
Sumele care nu au fost donate într-o lună, nu se reportează pentru luna următoare, deci, dacă nu ai suficienți bani în cont la niciuna din datele 1, 10, 20, luna următoare nu vei fi debitat cu o sumă dublă.
15. Cine strânge formularele prin care sunt de acord să donez pentru o organizație?
Formularele sunt strânse de către fundraiserii fiecărei organizaţii, iar colectarea acestora se desfăşoară în locurile şi intervalul orar stabilite în prealabil pentru care există autorizaţie din partea autorităţilor locale competente.
16. Cum sunt protejate datele personale ale mele și ale altor donatori?
Atât ARC, cât şi organizaţiile care atrag fonduri prin campanii de debit direct trebuie să respecte legislația în privința datelor cu caracter personal. Numărul de înregistrare ca operator de date cu caracter personal al ARC este 22973.
Accesul fiecărei organizaţii la datele donatorilor săi este exclusiv. Singurele entităţi care vor avea acces, în afară de ARC, la datele donatorilor, sunt organizaţia care are relaţia cu donatorul şi banca al cărei client este donatorul. ARC nu va vinde, nu va închiria şi nu va face disponibile datele donatorilor în niciun alt fel către alte entităţi.
17. Cum pot afla mai multe informații despre campaniile de debit direct?
Pe site-ul www.picdebine.ro există informaţii cu privire la campanile active, cuprinzând sumele strânse pentru fiecare organizaţie, dar şi rapoarte anuale donatie.ro în care sunt descrise rezultatele şi impactul proiectelelor pentru care se strâng fonduri.
18. Cum poate organizația să comunice cu mine și cu alți donatori?
Organizaţia va avea datele de contact ale donatorilor şi va putea să comunice cu aceştia nemijlocit, cu respectarea normelor GDPR în vigoare. Prin contractul încheiat între organizaţie şi ARC, organizaţia îşi asumă obligaţia să comunice rezultatele proiectului/proiectelor în care au fost folosiţi banii donatorilor. Aceste rezultate vor fi publicate în raportul anual al picdebine.ro, asigurându-se astfel şi o comunicare publică cu donatorii.
19. Ce obligații are organizația care primește donația recurentă?
-
Să transmită o dată pe an, la o dată stabilită de ARC și comunicată cu cel puțin 15 zile înainte, rapoarte care să conţină rezultatele proiectului/proiectelor în care au fost folosite sumele colectate prin donaţii prin debit direct, fotografii din timpul derulării proiectului, mărturii de la beneficiarii proiectului sau de la parteneri și un raport financiar sintetic
-
Să utilizeze banii doar în scopul declarat al proiectului pentru care a strâns donaţiile şi pentru costurile asociate ale acestuia.
-
Să comunice donatorilor prin mijloacele pe care le are la dispoziţie (email, scrisoare, telefonic), cel puţin o dată pe an, rezultatele proiectului pentru care s-au folosit donaţiile.
-
Să se asigure de corectitudinea colectării de mandate de debit direct prin selectarea şi instruirea riguroasă a fundraiserilor, prin supravegherea acestora şi prin asigurarea unor sisteme interne de siguranţă a colectării datelor şi a folosirii acestora.
-
Să anunţe ARC cu privire la retragerea unui donator sau orice modificare survenită la cererea donatorului şi adresată organizaţiei.
20. Cine este implicat în donațiile prin debit direct? Cu ce rol?
În sistemul de donaţii prin debit direct sunt implicate următoarele entităţi:
-
Organizațiile beneficiare (pentru care persoanele pot decide să doneze; ele sunt cele care colectează formularele de donaţie prin debit direct);
-
Asociaţia pentru Relaţii Comunitare prin programul picdebine.ro – selectează organizaţiile care pot primi donaţii prin debit direct, emite în numele lor instrucţiunile de debitare, colectează donaţiile şi le distribuie organizaţiilor pentru care au optat donatorii;
-
Băncile la care donatorii au cont – verifică datele înscrise în formularele de donaţie şi semnătura donatorului şi debitează contul donatorului.
21. Ce condiții trebuie să îndeplinească o organizație pentru a primi donații prin debit direct?
Pentru a putea fi înscrisă în sistemul de donații prin debit direct, o organizație, care activează într-unul din domeniile prezentate mai sus, trebuie să îndeplinească și următoarele criterii:
-
Organizaţia îşi desfăşoară activitatea şi este înregistrată legal în România.
-
Organizaţia trebuie să aibă un raport anual recent.
-
Organizaţia trebuie să aibă pagină web şi profil pe Facebook.
-
Organizaţia sau coordonatorul are minim 2 ani de experienţă relevantă şi a desfăşurat cu succes cel puțin un proiect şi o campanie de atragere de fonduri din comunitate.
-
Există cel puţin o persoană care poate coordona campania şi comunicarea cu donatorii potenţiali, cu mass media şi cu ARC.
-
Solicitarea este trimisă cu cel puţin două săptămâni înainte de data la care se doreşte începerea campaniei de donaţii prin debit direct.
22. Către ce organizații din România pot să fac donații prin debit direct?
-
Organizaţii nonguvernamentale active în unul din domeniile enumerate la următoarea întrebare;
-
Organizaţii ale cultelor, exclusiv pentru proiecte care vizează domeniile enumerate la următoarea întrebare;
-
Organizaţii sportive (exclusiv de amatori);
-
Organizaţii de tineret;
-
Instituţii nonprofit din domeniul culturii şi al educaţiei;
-
Spitale şi alte instituţii medicale care desfăşoară campania prin intermediul unui ONG;
-
Asociaţii profesionale şi de afaceri.
23. Care sunt domeniile pentru care pot face donații prin debit direct?
-
Sănătate (renovarea/dotarea de spitale şi centre medicale care oferă servicii specializate gratuite, centre de îngrijire paliativă, servicii medicale gratuite pentru categorii sociale marginalizate, acţiuni de tratament gratuit şi de socializare pentru cei care suferă de boli cronice/grave etc.);
-
Educaţie (acces la educaţie pentru categorii defavorizate, prevenirea abandonului şcolar, îmbunătăţirea sistemului de educaţie, sprijinirea copiilor/tinerilor talentaţi, cercetare, inovare, perfecţionare etc.);
-
Protecţia drepturilor copiilor: prevenirea abandonului familial, copii dispăruţi, respectarea drepturilor copilului (la viaţă, la integritate fizică şi psihică, la educaţie, la informaţie etc.);
-
Servicii sociale şi de reintegrare pentru categorii defavorizate (copii, bătrâni, familii sărace, familii fără locuinţă, persoane cu dizabilităţi etc.);
-
Protecția și promovarea drepturilor civile şi cetăţeneşti;
-
Advocacy pentru cauze de interes public;
-
Intervenţie în situaţii de dezastre şi calamităţi naturale (acordarea de ajutoare materiale şi alimentare pentru sinistraţi, ajutoare pentru reconstrucţia clădirilor, infrastructurii de transport, de apă, de energie şi de asistenţă medicală);
-
Protecţia mediului şi a biodiversităţii, protecţia animalelor;
-
Artă şi cultură;
-
Sport pentru amatori;
-
Tineret;
-
Programe de antreprenoriat social.